PERMANENT UDSTILLING - hvide tekstiler


 
I midten af 1800-årene sad Birthe Nielsdatter, datter af Niels Pedersen på Grevegård, og syede på sit udstyr. Birthe var født i 1840, og det var nødvendigt, at man tidligt begyndte på den tidskrævende udstyrssyning. Birthe gik i gang med den nyeste syteknik på egnen, udklipshedebo, to motiver forestillede et granatæble og en pinjekogle.
Hvorfra kendte Birthe nu disse mønstre, og vidste hun, at hun havde syet en pinjekogle og et granatæble? Og kendte hun deres symbolske betydning? Vi vil aldrig få det at vide. 
 

Pyntehåndklæde i udklipshedebo

Håndklæde med palmetter og granatæbler fra Grevegård.
Syteknik: Udklipshedebo
Mus.nr. 619x3
Initialer: BND (Birthe NielsDatter)
Syet af: Birthe Nielsdatter, Grevegård
 

På brudesærke findes ofte granatæbler, og da granatæblet med de mange kerner var et frugtbarhedssymbol, kan det måske tænkes, at pigerne på Hedeboegnen har haft en anelse om symbolikken.


Motiverne i hedebosyningerne har haft så fast en konvention formmæssigt, at de har kunne "overleve" næsten uforandret gennem århundreder og er blevet bragt fra kulturkreds til kulturkreds og overført fra generation til generation af professionelle "perlestikkere" og broderende kvinder.

Mange af de motiver, som kvinderne på Heden har syet i 1700- og 1800-årene, har rødder helt tilbage til det kejserlige Kina omkring år 500, bl.a. lotusblomsten. 

De kinesiske motiver blev senere optaget i den islamiske motivverden, og med de islamiske erobringer af Lilleasien, Nordafrika og Spanien fra 600-tallet og frem til slutningen af 1400-tallet, blev motiverne bragt til Europa. Handelsnettet i Middelhavet, som kalifatet beherskede og beskyttede, hjalp med til spredningen af motiverne. 

Især kulturmødet mellem islamisk, jødisk og kristen kunst i det islamiske Spanien kom til at betyde en frugtbar blomstring af kulturen, der fik langtrækkende følger ikke blot for europæisk keramik og tekstilfremstilling, men generelt for videnskab og kunst.


Knædug i baldyring

Knædug med palmetter fra Grevegård. (i dag Greve Museum)
Syteknik: Baldyring
Mus.nr. 149x222
Initialer: NOS (Niels OlSen)


Knædug i rudesyning

Knædug med knælende hjort og opsats
Syteknik: Rudesyning
Mus.nr. 136x358



 

TIL PERMANENT UDSTILLING - Mod nye tider